De enige reden waarom t-shirts bestaan (en hoe ze zo populair zijn geworden)

Geplaatst door Die Daar

De enige reden waarom t-shirts bestaan (en hoe ze zo populair zijn geworden)⎟Die Daar Festival Styles Blog

De kans is groot dat je een t-shirt in je kast hebt, zo niet een hele stapel. Iedereen houdt van t-shirts. En om goede redenen. Ze houden ons warm in de winter en in de zomer zijn ze precies genoeg om te dragen. Over het algemeen zijn t-shirts lekker zacht, modieus en prettig om te dragen. 

Maar ze zijn ook een geweldige manier om jezelf mee te uiten en ze zijn er in elke kleur die je maar kunt bedenken.

En wist je dat we ons favoriete kledingstuk te danken hebben aan sokken? Yup, true story! We vertellen je graag hoe dat zit.

Zere voeten en Herenondergoed 

In 1876 begon Samuel Cooper van S.T. Cooper & Sons een kousenbedrijf in St. Joseph, Michigan om houthakkers met voetproblemen, als gevolg van sokken van slechte kwaliteit, te helpen. Een behoorlijk succesvolle onderneming. Binnen 2 jaar produceerde hij dagelijks duizenden paren naadloze kousen. Na verloop van tijd stuurden zijn zonen Charles, Henry en Willis het bedrijf in een ambitieuze nieuwe richting; Herenondergoed.

De broers fabriceerden een gepatenteerd model ondergoed met lange armen en benen in één kledingstuk. Dat bracht hen naar de top van de ondergoedmarkt. Dit lange ondergoed was vroeger altijd wit, een nauw aansluitend uniepak uit één stuk met knopen. Niet erg flatteus, maar jezelf warm houden is altijd belangrijker dan mode. 

De broers bedachten een belangrijke verandering in het uniepak door het uit twee kortere delen te maken. Een onderboek en een ondershirt.

Eind jaren 30 verscheen een vroege versie van onze moderne t-shirts, een zogenaamd gob shirt. De revolutie uit die tijd was dat een gob shirt als ondergoed kon worden gedragen (tot dan toe de standaard), maar ook als bovenkleding.

Soldaten en een acteur

Voorlopers van moderne t-shirts werden vooral als kledingstuk ingezet door het leger. 

Na de Tweede Wereldoorlog werd het langzaam sociaal acceptabel om een t-shirt als kledingstuk te dragen. Hardwerkende soldaten die zich niet om fatsoen bekommerde, zorgden uiteindelijk voor gewenning van dit beeld. Bovendien bleven soldaten deze t-shirts ook na de oorlog dragen. 

Maar een t-shirt als kledingstuk dragen verkreeg pas echt populariteit toen acteur Marlon Brando het droeg in de film ‘A Street Car Named Desire’ (1951). Het publiek omarmde deze look en het t-shirt werd razend populair als modieus bovenkledingstuk. In de daaropvolgende decennia was er niets dat de populariteit van onze t-shirts kon stoppen.

Muziek marketing

T-shirts bedrukt met kunst en slogans werden in de jaren 60 op grote schaal ingezet om jezelf uit te drukken. The Beatles verkochten hun band t-shirts al in die tijd. Het oudst bekende grafische t-shirt werd overigens al in 1948 gebruikt voor een politieke campagne. 

Dankzij de ontwikkeling van druktechnieken werden gepersonaliseerde t-shirts in de jaren zeventig populair. Vooral muzikanten gebruikten bedrukte t-shirts als een krachtig hulpmiddel voor verkoop en branding. Eén van de meest iconische band t-shirts ter wereld worden verkocht door Rolling Stones, AC/DC, Nirvana, Run DMC en Guns 'n Roses. Ook werd het bedrukte t-shirt een symbool voor vrouwenemancipatie.

In de populaire tv show Miami Vice uit de jaren 80 combineerde hoofdrolspeler Don Johnson het t-shirt met een maatpak en zo ontstond het fenomeen dressing down. Geen enkel ander kledingstuk heeft zoveel teweeg gebracht. Het is al bijna een eeuw een middel om je te uiten en het t-shirt droeg wezenlijk bij aan veelbewogen veranderingen in onze geschiedenis.

Fast forward naar nu, t-shirts zijn hipper en modieuzer dan ooit. Ze zijn niet meer weg te denken en ze maken deel uit van imposante collecties van bekende modeontwerpers.

Die Daar Festival Styles creëert grafische ontwerpen op t-shirts en richt zich met name op festivals, concerten en andere evenementen in binnen- en buitenland.

De inmiddels klassieke allemansvriend lijkt niet veel meer op waar het ooit mee begon, gelukkig maar, want het is nu een mooi en comfortabel middel voor zelfexpressie. Het enige wat je beslissen is wat je wilt dat anderen over je weten en een mooie kleur uitzoeken.


Deel dit bericht



Nieuwer bericht →